Annons:
Etikettermagiorakelspåkonstertarot
Läst 1784 ggr
JRSN
2019-06-04 09:23

Pendel, slagruta och pekare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pendel, slagruta och pekare är redskap som mäter osynliga kraftfält, energier och egenskaper. Det kan handla om Jordstrålning (laylines), vattentäkter eller kanske underjordiska formationer. Användaren ställer in sitt fokus (vad det är som skall efterforskas), kalibrerar redskapet och utför mätningen. Enligt min övertygelse så är det en och samma mekanism som styr de olika redskapen; 'det ordlösa jaget'.

Människans undermedvetna (samvetet) har tillgång till all kunskap i Universum, det är som ett gigantiskt bibliotek som kan konsulteras vid behov. Men det finns ett stort krux i sammanhanget. Det undermedvetna presenterar egentligen inte svar som redan är klappade och klara. Svaret utgör endast en möjlighet, ett förslag på hur något KAN förhålla sig, inte nödvändigtvis den enda och absoluta sanningen.

Landet 50 %

I själva verket är svar som ställs genom dessa redskap korrekta i 50 % av fallen, i övrigt ges svar om något annat eller svar som överensstämmer med slumpen. Det här kan ju förefalla vara tämligen värdelös och obrukbar kunskap men sanningen är mer komplex än så. De 50-procentiga  svaren med substans är nämligen helt ny kunskap, information som användaren inte haft något tidigare medvetande om.

Poängen här är att frågor som ställs med pendel, pekare och slagruta endast utgör halva proceduren. Sedan måste följa ett annat förfarande; 'rimlighetsanalys'. I den ställs frågor som granskar det givna svaret med redskapen, nämligen; kan det givna svaret anses rimligt utifrån gällande kunskaps- och faktaramar? Det omedvetna är ett fält som kräver ansvar; den intuitiva informationen behöver genomgå analys.

Flummig vetenskap?

Förvånande nog så behöver även vetenskapen granskas, den är inte så exakt som man kan förledas att tro. Vetenskapliga experiment bygger på hypoteser om något, utsatta premisser. Frågorna ställs redan där utifrån subjektiva värderingar. Sen till råga på allt så behöver de givna svaren tolkas. Dessa tolkningar sker inte alltid utifrån objektiva kriterier utan från individuella synvinklar. Att forska är svårt!

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 2021-01-03 12:58 av JRSN
Annons:
Niklas
2019-06-04 10:07
#1

”Sen till råga på allt så behöver de givna svaren tolkas. Dessa tolkningar sker inte utifrån vetenskapliga kriterier utan snarare intuitiva känslor.”

Är det alltid så?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

JRSN
2019-06-04 10:49
#2

Tja, vad säger du själv? En tolkning av forskningsresultat är ju ett högst subjektivt förfarande. Svaren är nog sällan så entydiga att de endast kan betyda en sak. Ett exempel är kanske 'rödförskjutningen' från avlägsna objekt i Universum, som av vissa ansetts betyda att Universum expanderar men som förstås kan ha andra innebörder, som till exempel att ljuset förlorar energi under färden. ☝️

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Niklas
2019-06-04 11:16
#3

#2: Svaren måste väl inte vara entydiga? Tolkningen behöver väl inte innehålla bara ett svar? Är det inte okej att säga i tolkningen att resultaten var tvetydiga och berätta varför? Är det ovetenskapligt?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

JRSN
2019-06-04 12:06
#4

#3 Det är det jag menar. Vetenskapen ger ofta sken av att vara 'absolut'. Men bra vetenskap bör vara så ödmjuk att den lämnar möjligheter öppna för alternativa tolkningar. Jag förespråkar alltid en bra balans mellan vetenskap och intuition.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Niklas
2019-06-04 13:27
#5

Det lät i sista meningen i #0 som om det inte sker. Det du beskriver nu låter mer som att det inte nödvändigtvis sker, vilket ju är klart.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

JRSN
2019-06-04 13:42
#6

#5 Kanske får formulera om sista stycket där, eftersom det tycks oklart.

* Ny formulering gjord (men vet inte om det blev så mycket tydligare). 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
Niklas
2019-06-04 17:01
#7

Nu skulle i alla fall inte jag fastna på det som något absolut. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

NiklasTyreso
2019-06-04 22:43
#8

Det finns nog flera olika förklaringsmodeller till vad användare av pendel, slagrutor och pekare egentligen gör. Vissa med slagrutor och pekare skulle nog enbart säga att de känner av energilinjer, men känner inte alls igen sig i att det handlar om att fråga universum om svar på frågor. Vissa som pendlar för att få svar på frågor eller svar om framtiden skulle nog säga att pendeln är ett redskap för att kommunicera med andar, så andarna kan förmedla fysiska svar, inte att de frågar universum om svar. Det finns säkert ännu fler förklaringar till vad som egentligen sker vid användning av liknande redskap.

JRSN
2019-06-04 23:07
#9

#8 Skulle tro att man får svar på det man frågar om, det man fokuserar på. Men svaren kan fortfarande variera. Svaret blir en "fingervisning" men kan fortfarande vara intressant för den som frågar. Man kommer troligen sanningen närmare.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Emo
2019-07-18 14:20
#10

För många år sedan berättade en äldre kvinna för mig att det hade funnits en som sålde ägg för kläckning och då kunde man köpa sådana som innehöll hönekycklingar eller sådana som innehöll tuppkycklingar. Känner någon här till något liknande?

Har någon här erfarenhet av slagruta för att leta upp annat än vatten?

Känner ni till någon, som lagt väggarna i sitt nybyggda hus i currylinjer?

till-lägg:

Jag skrev hönekycklingar för att visa att jag menade den feminina varianten av höns. Hönskycklingar är, tror jag, av båda könen.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Sabah
2019-07-18 14:50
#11

En bekant till mig som bedriver lite hästavel berättade i sommar att hon använde pendel för att ta reda på könet på det ofödda fölet. Det intressanta med det var att hon alltid haft rätt utom när fölet visat sig vara dött. Då fick hon av någon anledning motsatt kön som budskap. Min styvfar har alltid kunnat tala om vart det finns vattenådror med hjälp av slagruta, även på vilket djup ådran går. Han utvecklade det för några år sedan på det sättet att han ritade upp området på ett papper och använde sig av pendel för att känna av vart det fanns vatten. Har själv inga sådana erfarenheter men jag tycker det är klart intressant!


💖🧡💛💚💙💜

JRSN
2019-07-18 15:00
#12

#10 Kan det vara så att äggförsäljaren har skaffat sig en erfarenhet att avgöra, genom knappt märkbara skillnader på äggen, vilka som är höns- respektive tuppägg? En slags intuition alltså.

Det enda jag kan ta reda på med slagruta är curry- och hartmannlinjer. Övrigt brukar jag misslyckas med, ganska kapitalt. Dvs jag får resultat, utslag, men de visar lite allt möjligt. 🤦‍♂️🌺

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Emo
2019-07-18 15:21
#13

#11 Jag har läst om sådant, så det är nog vanligare än man tror.
En vän till mig lärde mig lite om slagruta, så jag vet att det fungerar.

#12 Har du positiva eller negativa känslor vid sådana linjer i ditt hem? Jag misstänker att du vet var de finns där.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
JRSN
2019-07-18 15:43
#14

#13 Currylinjer är starkast (och bredast) så jag försöker undvika dem. Åtminstone där sängen är. Currykryss är generellt inte bra, chiflödet stagnerar (men av någon anledning så tycks katter gilla dem). 🐱

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

NiklasTyreso
2019-07-18 21:07
#15

Under medeltiden användes slagrutor för att leta efter metaller och lämpliga ställen för gruvor, så de går nog att använda till mycket, för den som tror på det. Min mormor kände en slagruteman som pekade ut platsen där vår brunn blev anlagd. Den gav gott om vatten! Jag har aldrig prövat men ska nog göra det.

[Jbgs]
2019-07-19 00:14
#16

Har pekare själv och det är verkligen en upplevelse å gå runt med dem, lite synd man har så fullt upp med annat bara, hade velat testa mer än va ja hinner, har fått såna tydliga resultat med dem när jag använt dem…

Upp till toppen
Annons: