Annons:
Etiketterspökengengångarevålnader
Läst 1930 ggr
JRSN
2019-05-16 18:15

Är spöken rädda för ljus?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Spökens gestaltning

Förbanna inte mörkret, tänd ett ljus istället! Så brukar talesättet gå. Så är spöken rädda för ljus? - Nej troligen inte alls, men det tycks som att fysiskt ljus faktiskt har en störeffekt på jordbundna andar. Deras egen kroppsgestaltning är en blandning av "nervkroppen" och "plasmakroppen". Nervkroppen utgörs (enligt mina egna undersökningar) av neutrinofält. Neutriner i vila som ingår i materiella strukturer är dock inget som vetenskapen idag erkänner, detta kommer efter hand att ändras.

På samma sätt menar jag att den mänskliga kroppens elektriska fält konstituerar en viss aspekt av kroppsgestalten; 'plasmakroppen'. Dessa två kroppar tillsammans bildar det som är jordbundna andars subtila kroppsgesltaltning; 'fantomkroppen'. När nu spöken (jordbundna andar) försöker interagera med levande människor så fungerar detta bäst på natten, när varken solens ljus eller lampor har en störande effekt på kommunikationen med den levande. "Spöktimmen" är praktisk för dem.

Fantomkroppen

Spökenas kroppsgestaltning är inte någon speciellt funktionell kropp. Under ett s.k. "falskt uppvaknande" fick jag själv erfara hur den kändes. Det som hände var alltså att jag "vaknade" och steg upp, men inte med min fysiska kropp, den låg kvar på sängen. Minns att det kändes konstigt och lite "diffust". Men jag tyckte det var mörkt så jag sträckte mig efter väggkontakten för att tända taklampan. Döm om min förvåning när handen gick rakt genom väggen! Dock gjorde väggen ett visst motstånd, det kändes som att sticka handen i gelé, ett "knakande" ljud hördes.

Men spöken kan emellertid träna upp sig att fokusera energin till en arm eller ett ben. Därigenom kan de etablera en så stark energi att de klarar att flytta föremål och åstadkomma ljud. I förekommande fall kan spöken fördela energin till att bli synlig för de levande, åtminstone temporärt och med begränsningar; de framstår som transparanta, genomskinliga gestalter. Men detta är givetvis en tveksam sak att bemästra. Det s.k. "mellantillståndet" är ingen bra plats att 'softa' på. Tanken är att de avlidna själarna ganska omedelbart skall uppsöka befrielsen i andevärlden.

Att sova med ljuset tänt

Personer som har har problem med spökerier i hus och hem vill ogärna släcka lampan när de sover. De upplever att de övernaturliga fenomenen då eskalerar. Men att ständigt sova med tända lampor känns inte som någon bra permanent lösning. Då bör ett medium inkallas som varaktigt kan förbättra inomhusmiljön.

Andligt ljus

En del spöken skyr faktiskt ljuset, men då mer det 'andliga ljuset', som är av en helt annan materiell konstitution. Ljusskygga individer, som också råkar vara spöken, är inte alltid bekväma med ledsagarens vita ljus (det högre jaget som visar vägen). De kan ha haft traumatiska upplevelser som de automatiskt förknippar med närvaron av det vita ljuset. Men förr eller senare klaras missförstånden ut och de går vidare.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 2020-12-29 11:05 av JRSN
Annons:
NiklasTyreso
2019-05-31 21:03
#1

I folktron så ska man se till att hålla sig inne när det är mörkt på kvällarna mellan allhelgona/alfablot och midvintersolståndet, för då drar Oden runt med ett band av döda andar som i sin vilda jakt gör att naturen vissnar och dör på hösten. Stöter man på Oden och döingarna är risken stor att man själv dör under det kommande året. Trollen är ju oxå kända för att sky ljuset, även om andra nordiska väsen nog kan vara aktiva även i ljuset. Men sedan är det nog också så att vi människor har lättare att uppleva spöken och andar i det förändrade medvetandetilståndet mellan dröm och vakenhet. Människor har lättare att uppleva spöken då.

JRSN
2019-05-31 21:19
#2

#1 Hm, nej Oden skulle man inte vilja springa på ute i mörkret. Trollen känner jag inte till så mycket, man får förmoda att de vistas under jordytan dagtid. Spöken däremot upplevs bäst, som du säger, liksom i dvala. När jag själv ser spöken/andar så uppträder de som i svartvitt; färgerna är inte så framträdande.

p.s. Måste läsa på om trollen, har mycket sparsam info om dem.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Ghosthunter
2019-06-01 22:18
#3

Min erfarenhet är att spöken tycks vara lika aktiva i dagsljus som i nattens mörker. Jag har faktiskt upplevt mer mitt på ljusa dagen än på natten. Men en del av mina upplevelser kan ju också vara platsminnen eller kvarvarande energi och då är det ju ingen intelligent själ inblandad…bara energier som liksom lagrats på en plats och spelas upp som en film.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

JRSN
2019-06-01 23:34
#4

#3 Platsminnen är intressanta. Vet inte exakt hur man skall förstå dem men troligen handlar det om att vissa platser laddats extra starkt med specifika händelser. Om jag skulle gissa så blir det nog att det är just känsloenergier som är närvarande. Ungefär som när man kommer in i ett rum där ett gräl just har utspelat sig, man känner det i luften som nästan är elektrisk.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Ghosthunter
2019-06-02 17:27
#5

Ja precis. Energierna liksom biter sig fast vid ett ställe och upprepas ofta gång på gång.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

P.O
2020-05-21 08:51
#6

En Lördag morgon när jag har sovmorgon och precis vaknat och låg och vilade och blundar plötsligt ser jag ett litet troll sitta i min soffa i min lägenhet med svart burrigt hår och stora bruna ögon som försiktigt titta upp mot mig så mötte våra blickar och titta bort och titta tillbaka igen några gånger. Jag läste att trollen är snälla väsen som behöver respekt precis som vi och håller sig väl med dom. Om du är synsk och ser trollen så har du ett fredligt sinne i dig. Annars blir de skygga för vissa människor. Och jag har en älva med beige kropp med trollsländavingar under vinterhalvåret och sen ute på sommrarna. 🧚‍♀️🧚‍♂️

Annons:
JRSN
2020-05-21 10:44
#7

#6 Va fint! De känner sig nog så trygga i din närvaro att de vågar visa sig. 👍

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

skina
2020-05-26 13:30
#8

Den blinde ser ju bäst, tänker jag lite här, jag tror att vår syn gör oss blinda.
Att vi är så upptagna av vardagen och allt vi ser omkring oss att vi inte lägger märke till så mkt annat, kanske inte ens grannens katt som sitter och spanar på oss i busken vid vägkanten eller dylikt.
Jag tror att vi är lugnare, mer uppmärksamma och att det är tystare omkring oss på kvällar och nätter.
Men sen är det väl kl 3 som är en sådan speciell tid på dygnet?  Jag vaknar alltid upp då en stund.
Sen kan jag inget om den mera vetenskapliga delen som beskrivs i trådstarten :)

JRSN
2020-05-26 14:40
#9

#8 Hm, "vår syn gör oss blinda", en intressant iakttagelse. Det är väl ungefär samma andemening som att vi 'inte ser skogen för bara träd'. När jag vaknar kl. 3 så brukar det inte löna sig att försöka somna om, då brukar jag gå upp istället. Man är ju ganska 'kontemplativ' då, vilket man kan använda till att skriva någonting.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Upp till toppen
Annons: