Annons:
Etiketterparadigmskiftenrymdenperceptionastronomi
Läst 425 ggr
JRSN
2022-08-31, 15:16

Det var aldrig någon 'Big Bang'!

Varför, o varför är det så svårt för människor att tänka i termer av 'evighet', 'ständig existens', 'oföränderlighet' och 'tidlöshet'? Nu är det uppenbarligen så att begreppet Big Bang kunnat motbevisas, Universum har åtminstone inte uppkommit på just det sättet. Detta är en existensiell kris för många astronomer och även för folk i allmänhet. Människor vill gärna hantera ändliga begrepp, allt annat skrämmer!

Kanske är det Bibeln som spökar i sammanhanget. 'I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.' Men himmel och jord är ju en väldigt lokal företeelse, och Gud måste väl förmodas vara evig ändå, annars uppstår väldigt problematiska frågor. Samma sak är det med profeten Johannes där det sägs: 'I begynnelsen var Ordet och Ordet var hos Gud och Ordet var Gud.' En begynnelse även där således, tusan också.

Från ruta ett kunde jag ha talat om för 'de lärde' att Big Bang var trams. Det ter sig så uppenbart för mig att Universum måste vara utan slut, i både tid och rum. I själva verket är detta den perfekta lösningen, för att slippa hamna i hopplöst krångliga Paradoxer av att försöka klämma in Gud och Universum i en ändlig modell. Det är helt enkelt bara att kapitulera och inse att Gud och Universum är ett och oförgängligt.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

• Redigerat 2022-08-31, 16:39 av JRSN
Annons:
johan
2022-08-31, 15:37

Jag tycker du missar en viktig detalj.

Astronomer säger "VÅRT universum", inte "universum". Det lämnar det väldigt öppet att det kan ha funnits oändligt med varianter tidigare och när VÅRT universum expanderat tillräckligt, kommer det heller inte gå att iaktta något annat än vår galax (om den finns kvar då).

Nu säger förmodligen inte alla astronomer samma sak, men jag upplever inte dom jag lyssnar på är helt stängda för att det fanns något före Big Bang och det kommer finnas något efter vårt observerbara universum inte längre går att observera.

Det är helt enkelt bara så att Big Bang är starten för vad vi idag kan observera och beräkna.

Jag har heller inte hört någon som lyckats presentera en mer trovärdig observation än just Big Bang.

Bibeln kunde ju inte ens föreställa sig att stjärnor var någon annat än prickar av ljus som ibland föll. Det var först när vetenskapen övertygade dom som dom började folka Bibeln med bildligt. Innan dess var det betydligt mer bokstavligt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

JRSN
2022-08-31, 16:37

#1: Om man vill tro på Big Bang så gör man ju det, ingen kan hindra en. Problemet med att säga VÅRT Universum är att vi är tillbaka i samma ekorrhjul. Vad är då gränsen för vårt Universum, vad finns bortom detta Universum och varför är det överhuvud taget begränsat? Det är vårt eget sinne som försöker begränsa den värld vi ser.

Logiskt sett så finns det enorma problem med en Big Bang, dvs en explosion. Varför tänker man sig att en utåtriktad kraft kan skapa något? Explosionen är snarare ett uttryck för destruktion, att något som är skapat upphör att existera. Det går inte att komma bort från oändligheten, som existerar även inom matematiken. Universum låter sig helt enkelt inte begränsas. Och varför skulle det ens försöka sig på detta?

Men om nu astronomer verkligen säger VÅRT Universum så vore det ju bra om de samtidigt definierade vad de menar. Vissa begränsar 'Universum' till vårt solsystem, eller ännu mindre. Men bättre än så vet vi ju faktiskt. Superteleskop har tittat längre och längre ut i rymden. Det de ser är fler galaxer och galaxhopar, strukturer som ser ut ungefär som de vi redan känner till. Den enklaste (och klokaste) konklusionen är att rymden helt enkelt fortsätter - i oändlighet.

……………………………………

johan
2022-08-31, 18:22

Oj.

”Vårt” som i så långt ljus kan ha nått sedan Big Bang.

Men ja du får väl tro vad du vill. Men jag gissar att du inte kommer hitta någon annan teori som har något vetenskapligt stöd som är mer sannolik.

Men det är väl heller inte något problem för dig, om jag tolkat dig rätt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Magi-cat
2022-08-31, 18:26

Vi kanske inte har alla fakta på bordet och kan slå fast en teori som är sann, nu och för evigt. 😎

Universum är stort. Och kanske ofattbart … 🌟

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JRSN
2022-09-01, 09:21

Kognitiv dissonans! Är det någon som överhuvud taget sett på videon? Det har alltså kommit fram VETENSKAPLIGA BEVIS som tveklöst omkullkastar teorin om Big Bang. Den som vill kan förstås framhärda och hävda att Big Bang är korrekt ändå men då är det inte vetenskap längre, bara irrationellt tyckande i största allmänhet.

……………………………………

Magi-cat
2022-09-01, 09:42

#5 Jag har inte sett videon, men läst om det. Det är mycket fascinerande minst sagt! 🌟

Annons:
johan
2022-09-01, 09:57

En kanal med videos som denna framstår inte direkt som något som främst handlar om vetenskapliga bevis.

Avvaktar nog till bevisen kommer från andra källor.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

JRSN
2022-09-01, 15:20

#7: Ok, här är originalet. Jag förstår 'Abstract-delen' men tänker inte ens låtsas att jag begriper huvudtexten, som dessutom innehåller massor av ekvationer. Därför är det bättre för lekmän som jag själv att hålla mig till mer populärvetenskapliga alster. Det behöver inte alls vara en sämre återgivning av grundtanken.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0370269314009381

……………………………………

Heddiz
2022-09-02, 01:23

#2: Jag har också hört att universium är oändlig och big bang har inte inträffat för allt har funnits i evighet…i universum finns det väl ingen tid?

Med "vårat" så måste dom ju mena vår galax (även kallad vintergatan tror jag)

Sen finns det ju andra galaxer med andra planeter-

Att vi skulle vara dom enda levande i hela universum med flera galaxer tror jag inte på.
Varför skulle vi vara ensamma? Varför skulle Jorden och vi som bor här vara mitten av allt i ett universum som är oändligt..

Eller skulle det vara vår galax och sen inget mer- det är ju ingen som kan vara säker på en sån sak…😊

• - - “Definitionen av galenskap är att göra samma sak om och om igen och
    förvänta sig ett annorlunda resultat
  • Albert Einstein
    .
    .
johan
2022-09-02, 14:27

#9: Nej, men vårt menar dom det vi kan observera, dvs så långt ljus hunnits färdas sedan Big Bang.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

JRSN
2022-09-02, 21:49

#9: Jag gillar det resonemanget, det är ungefär så jag själv ser på saken. Enkelt men genialiskt, liksom.

……………………………………

johan
2022-09-08, 09:33

Se värt, speciellt för vetenskapsskeptiker.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

JRSN
2022-09-08, 14:07

#12: Vetenskapsfanatiker som raljerar över nya fakta (som de inte orkar ta till sig). Man kan här med rätta tala om Big-Bang-fanatiker som antar nästan sektliknande proportioner. Och det är helt ok, i religionsfrihetens namn kan du tro på vilka självskapade världsbilder som helst. Go fort it, Big-Bangers!

……………………………………

Annons:
johan
2022-09-08, 15:20

#13: Du är rolig du.

Det är som att ditt trossystem skulle kunna sammanfattas med följande formel:

sannolikhet = 1 / vedertagna bevis

Dvs, ju mer en teori har blivit verifierad av så många instanser möjligt, det mindre tror du att det är på det sättet.

Att någon kastar ur sig en helt ny vild teori, som antingen inte ännu bevisats eller ännu hellre inte kan bevisas, ser du som ett bevis på att det är sannolikt.

Jag vet att du menar att du är mer öppen för flera alternativ än alla andra. Men du är ju så emot vedertagen vetenskap att du knappast framstår som särskilt öppen.

Jag tror det är ett tecken på att du lever ett friskt och tryggt liv, utan behov av läkarvård eller stor risk för din hälsa. För om du någonsin skulle behöva en hjärtoperation, skulle du nog föredra att den görs på sätt som har visat sig vara det säkraste och inte ett helt nytt sätt som homeopaten tänkte ut på lunchen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

JRSN
2022-09-08, 16:31

#14: För att citera Tage Danielsson: "Utan tvivel är man inte riktigt klok". Dvs, desto säkrare vetenskapsmännen är på sina teorier (vilket det fortfarande är), desto mindre trovärdighet får teorierna. Man måste betänka att forskningsvärlden idag till större delen styrs av politik och bidrag. Den som inte ansluter sig till rådande (korrekt) ideologi får inga forskningsbidrag överhuvud taget. Det är alltså inte ideologin som styr forskningen utan pengarna.

Lever tyvärr inte ett friskt och tryggt liv. Det är ett bekymmer eftersom man kan, på gott och ont, bli beroende av vården. Dagens sjukvård är rätt kaotisk, de är otroligt skickliga på vissa områden, totalt inkompetenta på andra. Kan dock säga att jag har haft betydligt mer hjälp av alternativvården än av den klassiska vården. Bryter man ett ben så fixar de detta, ofta högkvalificerat. Drabbas man istället av förgiftning pga kvicksilver så är det en helt annan 'ballgame'.

……………………………………

johan
2022-09-08, 21:52

#15: Får hoppas det kommer lite nya teorier att gift är bra för kroppen.

Retas med glimt i ögat.

Skämt åsido.

Det var tråkigt att höra att du inte mår bra. Önskar dig all framgång med tillfrisknande på alla sätt som finns, även det som fungerar men som vi ännu kan förklara varför det fungerar.

För det finns självklart sådant som vetenskapen ännu inte förstår och där vi bara förstår fragment av en större verklighet.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

• Redigerat 2022-09-08, 21:53 av johan
JRSN
2022-09-09, 09:32

#16: Tack för hälsningen! Jag mår betydligt bättre nu än förr, det är bara 'sviterna' som ställer till oreda (som pokerspelaren sa). 😉

Kanske är det bra att det fortfarande finns saker kvar att upptäcka och utforska. Tänk vad tråkigt det hade varit annars. Universum har säkert ett och annat kvar i bakfickan!

……………………………………

Syntium
2022-09-09, 10:11

Jag har aldrig riktigt greppat den teorin med Big bang, hur nånting kan komma från ingenting. Med det jag vet och själv kan observera av världen så borde det vara omöjligt. Men det är en hypotes som vi har nu. De säger ju själva i videon att det är så vetenskap funkar. Att man har hypoteser, sen kommer det nya fakta som gör att man omprövar sina teorier.
Det lär vara det som kommer att hända med Webb-teleskopet antar jag. Om vi ser mer än vi nånsin gjort förut får vi fler pusselbitar.
Själv trodde jag bara för några år sen att vår egen galax var mer eller mindre kartlagt. Det är den ju inte alls.

Det är mycket med rymden och universum som jag inte ens kan börja greppa men vet inte om den allmänna uppfattningen är att vi vet det mesta som går att veta redan och då tror jag man lurar sig själv rejält.

Angående videon, kan inte en enkel förklaring vara att universum bara är äldre än vad man trott? Skulle ju förklara galaxerna.

"I'm too old for this shit."

johan
2022-09-09, 10:38

#17:

Kanske är det bra att det fortfarande finns saker kvar att upptäcka och utforska. Tänk vad tråkigt det hade varit annars. Universum har säkert ett och annat kvar i bakfickan!

Verkligen! Bara att tänka på hur mycket utanför vårt eget solsystem vi har kvar att utforska, eller se till allt som är mindre än atomer vi lär oss om. Och mer kunskap om saker vi redan vet massor.

Jag är övertygad om att mänsklighetens kunskap kommer expandera i ännu snabbare takt än den gjort senaste 150 åren.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

JRSN
2022-09-09, 15:00

#18: Jag tycker du har en sund och ödmjuk inställning till tillvaron, en eloge för det!

Om man antar att Universum är ändligt (i tid och rum) så skapar det en mycket besvärlig paradox. Begreppet 'före' blir då en obesvarad nyckelfråga och många fler frågor dyker upp: Vad fanns innan Universum blev till? Varför blev Universum till? Varför blev Universum till just när det skedde? Vad var beståndsdelarna i det Universum som uppstod? Har det skapade Universum en förutbestämd ålder?

Osv, osv…

Detta ställt mot: Universum har alltid existerat och kommer alltid att existera. Klart! 😉

……………………………………

Annons:
Syntium
2022-09-09, 15:14

#20 Tack 😊

Tiden ställer till det mycket för mig. Det är så oändligt lång tid som universum funnits så i praktiken, från mänskligt håll, kanske det är sak samma som att det alltid funnits.
Människor smartare än mig säger att universum expanderar (och i en takt som bara ökar också) och att det kommer dö nån gång. Vad kommer istället då? Om universum expanderar så finns det en gräns, vad är utanför där? Det är så stora avstånd till allting i rymden så det liksom… Det går inte.

Kanske finns det ett universum parallellt till detta där jag begriper allt 😉

johan
2022-09-09, 15:35

#20: Jag tycker man blir extremt snurrig av att tänka på att något inte haft en start. Det är så obegriplig för en mänsklig hjärna på något sätt.

För mig förändrar inte Big Bang det faktum att vi inte vet något om vad som fanns innan Big Bang. Jag tycker det är enkelt att acceptera att det fanns något innan, och att vetenskapen ändå kan ha rätt om hur och när Big Bang hände.

Carl Sagan kanske sa det bäst.

image.png

“It has been said that astronomy is a humbling and character-building experience. There is perhaps no better demonstration of the folly of human conceits than this distant image of our tiny world. To me, it underscores our responsibility to deal more kindly with one another and to preserve and cherish the pale blue dot, the only home we've ever known.”

― Carl Sagan, Pale Blue Dot: A Vision of the Human Future in Space

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

• Redigerat 2022-09-09, 15:38 av johan
JRSN
2022-09-10, 04:00

#22: Det gamla kinesiska verket Tao Te Ching beskriver ändlösheten så här:

Vers XXV

Ett väsen finns, ett ofattbart;
det fanns innan himmel och jord blev till.
Stilla är det och utan gestalt, ensamt och oföränderligt.
Evigt rör det sig utan att stappla,
värdigt att vara alltets moder.
Jag känner icke dess namn; därför kallar jag det Tao.
Tvingar du mig att skänka det namn, då vill jag kalla det Det Stora.
Det stora, som sträcker sig bortom rymdens gränser.
Det Obegränsade, som når det ändlösa fjärran.
Det Ändlöst Fjärran, som evigt vänder åter till sin begynnelse.
Ty Tao är stort,
himlen är stor,
jorden är stor,
konungen är även stor.
Fyra finns i världsaltet som är stora
och konungen är en av dem.
Människan följer jordens lag,
jorden följer himlens lag,
himlen följer Taos lag,
Tao följer sig självt.

Med andra ord så är det rätt för människan att följa jordens begränsningar. Men jorden i sig följer himlens begränsningar. Himlen i sin tur följer Taos begränsningar men Tao följer inga begränsningar annat än sina egna.

……………………………………

Heddiz
2022-09-13, 04:03

#12: .Det handlar inte om att vara skeptisk över vetenskapen.
Det handlar om att vara öppen för att det kan ha gått till på ett annat sätt.

Visst väljer man en kirurg om man akut kommer in på sjukhus…
Om det inte var akut så skulle jag iaf ha ett öppet sinne och se vad som fanns för alternativ till kirurgi..medicin, annan op, behandling, alternativ behandling osv.

Det gör inte mig till kirurg skeptiker 😅 utan bara att jag är öppen för att SE om det finns något bättre istället för att ta till kniven.

Jag vet inte så mycket om big-bang, men jag tror på att universum är oändligt med flera galaxer och planeter…Så vem vet snart kanske vi kan få besök av andra galaktiker.
Hittade en till film 😊https://youtu.be/vAxgaTvYA7Y

• Albert Einstein
    .
    .
The James Webb Space Telescope was eagerly awaited before its launch last year! However,now that the most powerful and most expensive ever telescope is in op...
Heddiz
2022-09-13, 04:37

#21: Hittade detta på

Smart eller ej…Det lär ju dröja innan universum expanderar och dör?? det tror jag inte på- åtm inte så länge människor bor på jorden…🌞

"Det är inte galaxerna som rör sig genom rymden, utan det är rymden som expanderar. Mellan galaxerna uppstår mer rymd, och avstånden mellan galaxerna ökar hela tiden. Denna expansion av universum startade i och med Big Bang för 13,8 miljarder år sedan och har pågått ända sedan dess."

Och vad säger dom om big-bang- olika saker 😊

• Albert Einstein
    .
    .
johan
2022-09-13, 07:01

#25: Vad menar du? Ditt citat beskriver ju exakt Big Bang och hur universum expanderar.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
2022-09-13, 07:04

Och Jorden kommer inte vara en kub, pyramid, platt eller en cylinder oavsett hur öppen man är för den möjligheten.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Magi-cat
2022-09-13, 09:00

#27 Det är lite skillnad ändå. Det du nämner är i sammanhanget tämligen enkelt observerbart och verifierbart med vår kunskap och har varit under (från mänsklig sida sett) under långliga tider. Ingen fråga av riktigt stor dignitet alltså. 🙂

Frågan om Big Bang och all-tings och all-tids början (om man ens ska använda ordet) är det inte säkert att vi har tillräckligt stor kunskap till att förstå, just i detta nu. ( Eller ens någonsin?) Allting är väldigt stort. 🙂🌟 Och det kan finnas mer att ta med i beräkningarna än vad vi just nu vet. Det gör dock inte det hela mindre spännande och hindrar oss inte att sträva efter kunskap och förståelse.

Det finaste med vetenskapen är väl att den alltid utmanar sig själv? Om vi skulle slå oss till ro med att vi vet allt av vikt, skulle vi somna i gungstolen och spindelväven växa runt kunskapen.

Heddiz
2022-09-13, 09:52

#27: Vem har sagt att jorden kan vara en pyramid, platt osv?
Missade jag något .
Bara för att jag tror att universum alltid har funnits betyder inte det att jag tror att jorden är annat än rund.

Jag svarade mer på nedanstående meningar att OM nu universum skulle dö någon gång så lär det nog dröja bra länge eftersom det var över 18 miljarder år sen big bang hände -- och dom vet ju inte säkert OM det ens hände.

"Människor smartare än mig säger att universum expanderar (och i en takt som bara ökar också) och att det kommer dö nån gång. Vad kommer istället då? Om universum expanderar så finns det en gräns, vad är utanför där? Det är så stora avstånd till allting i rymden så det liksom… Det går inte."

• Albert Einstein
    .
    .
Syntium
2022-09-13, 10:15

#29 Ja? Skrev jag att universum kommer dö inom en överskådlig framtid? Inom mänsklighetens livstid? För det tror jag inte

johan
2022-09-13, 10:43

#28: Ja det är klart det är en skillnad. Min poäng var att ibland, långt från alltid, så spelar det ytterst liten roll att vara "öppen för alternativ" när något är så väl bevisat. Då är det mer sannolikt att man hittar mer bevis som styrker vad man vet, eller adderar kunskap till vad man vet. Exempel på samma tema skulle vara att Jorden är mer av en sfär än klot.

Teorin om Big Bang och att universum expanderar förändras liksom inte av att det kan ha funnits något annat innan och att det blir något annat/nytt i vår universums ställe när det expanderat ut i oändligheten.

Jag tror inte det kommer komma någon helt ny radikal teori om hur Jorden uppstod som omkullkastar allt vi tror oss veta nu. Däremot är jag helt övertygad om att vi kommer få reda på mer av detaljerna.

JWT kommer inte motbevisa Big Bang. Det kommer hjälpa till att förstå detaljerna.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

JRSN
2022-09-13, 14:12

Apropå skapelseteorier. Ni har väl inte missat Neal Adams teori om en expanderande jord. I korthet så handlar det om att jordens dimension var mindre längre tillbaka. Av någon anledning, kanske ett inre gastryck så expanderade jorden. Det yttre skalet sprack upp och bildade de kontinenter vi nu ser. Genial teori enligt mig. Jag gissar att jorden faktiskt kom in utifrån och etablerade en stabil omloppsbana. Närheten till solen, gravitationellt eller värmemässigt, fick jorden att hettas upp inifrån.

……………………………………

Heddiz
2022-09-15, 01:12

#30: Nej det skrev du inte..😊..jag höll med om det du skrev om att man har svårt att tänka sig att universum skulle dö överhuvudtaget pga av den långa långa tiden som den faktiskt funnits (miljarders år) och kommer finnas.. från människans håll..så är det lättare att tänka sig att den har funnits och kommer finnas för alltid.

Vissa säger att big bang har hänt,eller tror att det hänt.
Vissa har kommit fram till elller tror att det inte hänt)
Vetenskapen om sådant som hänt för miljarder år sen är ju mycket tro också.

Med bättre och bättre teknik så kan vi kanske få veta hur det verkligen ligger till…

• Albert Einstein
    .
    .
Magi-cat
2022-10-01, 20:39

Universum går igenom cykler. Det dör och återföds och så håller det på … 🌟
Roger Penrose, Nobelprisvinnare, framför sin teori.

"As he accepted the Prize, Penrose reiterated his belief in what he called “a crazy theory of mine” that the universe will expand until all matter will ultimately decay. And then a new Big Bang will bring a new universe into existence.

“The Big Bang was not the beginning,” Penrose said in an interview with The Telegraph. “There was something before the Big Bang and that something is what we will have in our future.”"

https://bigthink.com/hard-science/black-holes-prove-the-universe-keeps-exploding-claims-physicist/#Echobox=1664630075

Väldigt spännande. Vi vet inte allt och hur skulle vi kunna det, särskilt om denna ofantliga oändlighet? 🙂💗

Sir Roger Penrose claims our Universe has been through multiple Big Bangs, with more coming — a claim that is not widely accepted within the cosmology community.
Annons:
JRSN
2022-10-01, 23:29

#34: Ett övergripande system kan framkalla cykler såsom planeter, solsystem, galaxer och galaxhopar. Men det övergripande systemet kan inte i sig självt vara cykliskt, det faller på sin egen orimlighet. Det blir en logisk motsägelse. Någonting som inte är kan inte skapa sig själv och sedan avsluta sin existens. Och sedan, utan att finnas till, bringa sig att existera igen. Fundamental logik, mina damer och herrar!

……………………………………

• Redigerat 2022-10-02, 17:43 av JRSN
Magi-cat
2022-10-02, 08:30

#36 Det kanske är ett och annat ytterligare, som vi inte har kunskap om. Det är inte ens givet att våra tankar om logik räcker till. Men visst är det kolossalt fascinerande! 😊 Hisnande rent av. Och nyttigt att sträcka ut sina tankar … 🌟 (Roligt när Nobelpristagare - också -gör det.)

JRSN
2022-10-02, 17:46

#36: Visst, det finns nog många landvinningar att göra även inom logiken. Så osvuret är nog alltid bäst, inför Universums mysterier är det sannolikt klokt att gardera sig!

……………………………………

Magi-cat
2022-10-06, 09:19

Jag tänkte lite på "Brahmans andning", ett bildligt sätt att beskriva cykler, vågor, eller vad man nu vill kalla det. Mythos och logos, samma sak men från olika horisonter. Inte ett sätt att säga vad som är rätt, utan att göra en beskrivning.

Vi vet inte allt.

JRSN
2022-10-06, 10:07

#38: Väldigt bra synpunkt! Om man skall lusläsa så tror jag dock att Brahmans andning har med solsystemets evolution att göra. Det talas om 'sju planetariska stadier'. Se referenslänken nedan:

https://anthroposophy.eu/Cosmic_breath_of_Brahma

……………………………………

Magi-cat
2022-10-06, 10:34

#39 Tack! Jag vet ingenting om den, det var bara en tanke på flygtur som landade. 🙂

Magi-cat
2022-10-08, 11:53

Thanks to time-traveling telescopes, we can see more about the Big Bang.
Annons:
Öland 4ever (oland4ever.com)

Det var aldrig någon 'Big Bang'! står det som rubrik??? Så alla forskare har fel???

Om Gud någonsin har existerat och "han" eller "hon", "den" eller "det" kickade igång "den stora smällen" för snart 14 miljarder år sedan har jag ingen uppfattning om. Ett universum som än idag expanderar och blir större och större för varje sekund och lär så fortsätta i många miljarder år framåt i tiden. Vårt egna solsystem och vår egna planet däremot lär "kollapsa" iom att vätet på solen är förbrukat om ca 4, 5 miljarder år. Då förvandlas solen till en supernova och så är allt över.

Religionen, i alla dess former, har ingenting med Gud att göra. Religionen har bara "lånat in" begreppet Gud i sin trollära för att grundlura människan och blåsa människorna på makt och pengar.
För bara några århundraden sedan så styrde tom de kristna kyrkorna och dess kristna präster domstolarna här i Sverige och avrättade oskyldiga svenskar på löpande band.
Och än idag år 2022 så utsätter präster oskyldiga barn för sexuella övergrepp (PEDOFILI) som barnen får lida av resten av sitt liv.

Jag tycker både religionen och prästerskapet borde avskaffas och skyldiga borde låsas in på livstid. Vi ser bara hur unga flickor utsätts av prästerskapet i Iran och dödas för att tjejerna vägrar skyla sitt hår. Vilka jävla TROLL!!!

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

• Redigerat 2022-10-08, 12:23 av Öland 4ever (oland4ever.com)
Magi-cat
2022-10-08, 12:28

#42 Frågan om "Big Bang" och universum väldigt, väldigt långt tillbaka i tiden behöver inte sammanblandas med frågor om "Gud" och religion, inte alls!

Dina synpunkter om prästerskap och annat kanske hör mer hemma i en annan tråd?

Öland 4ever (oland4ever.com)

#43: Andar, Änglar och Demoner (som subdomänen heter) är väl direkt relaterat till Gud och religion? Eller har du lagt in tråden under fel subdomän?

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Magi-cat
2022-10-08, 12:48

#44 Ok. 🙂

JRSN
2022-10-08, 21:14

#42: Forskare lägger ständigt fram hypoteser, ibland är de rätt och ibland är de fel. Det är inget särskilt konstigt eller ovanligt med det.

Religioner har sällan något med Gud att göra. Det dyker upp profeter då och då som gör en tolkning av Gud och Guds förhållande till människorna. Ofta säger dessa profeter enträget att de inte skall tillbedjas eller hyllas på något speciellt sätt. Men människor tolkar i sin tur profeternas framträdanden vilket ibland leder till olyckliga regler och religiösa lagar. Och ofta används Gud av maktens män för att kunna styra folket i olika riktningar. Därav Moses budord; 'Du skall icke missbruka Herren din Guds namn.'

Att aktivt förbjuda religion eller prästerskap är att gå emot yttrandefriheten (i den mån vi har någon). Missbruk bör beivras i enlighet med den lagstiftning vi har. Det finns dock religioner och prästerskap som håller sig inom lagens ramar och där det inte är några problem.

……………………………………

JRSN
2022-10-08, 21:15

#41: Tack för länktipset! Skall kolla på videon vid tillfälle. Hoppas kunna återkomma med en kommentar!

……………………………………

JRSN
2022-10-08, 21:18

#44: Sajten 'Andar, Änglar & Demoner' är en fristående sajt bland många på huvudsajten iFokus. Det finns endast indirekta kopplingar till begreppen 'Gud' och 'Religion'.

……………………………………

Annons:
Heddiz
2022-10-09, 02:11

#44: Det har väl ingenting med gud att göra eller rättare religion, präster och framförallt inte pedofili!?

• Albert Einstein
    .
    .
Magi-cat
2022-10-09, 08:57

#42 "Alla forskare" säger dessutom inte samma sak. Det ingår i själva vetenskapen att den ska ifrågasätta sig själv. Det är bland det bästa med den. 🙂

• Redigerat 2022-10-09, 09:00 av Magi-cat
Mandra
2022-10-26, 10:49

Jag har inte tittat på videon. Behöver inte det. Är sedan länge anhängare av modellen att allting (vårt universum, alla universum) har funnits alltid.
Något annat är otänkbart - då ALLTING RÖR SIG - den enda absoluta sanning som existerar på alla plan och i alla världar.
Det måste helt enkelt röra sig, annars kan det inte existera - blir "dött" som i Törnrosa.
Det finns andliga läror som anser att allt funnits i evighet, den gamla keltiska t ex. Med betoning på den gamla (går inte att läsa om på nätet).

JRSN
2022-10-26, 14:33

#51: Tack för den bekräftelsen! 😊

……………………………………

Syntium
2022-10-26, 14:46

#51 Säger inte emot dig det är bara så svårt att greppa det tycker jag. Det går liksom emot allt det jag själv kan observera av världen och där har allt en början och ett slut. Låt vara att det är ofantligt lång tid men nånstans, på nåt sätt, måste det börja. Tycker jag.

JRSN
2022-10-26, 16:37

#53: Alla har sin världsbild och det måste man respektera. Men även den egna synen på världen förändras över tid. Det är bra att ha sin ståndpunkt, det ger stabilitet åt ens tillvaro. Bara man lämnar en liten liten dörr på glänt någonstans, så att man inte låser sig om nya intryck skulle dyka upp.

……………………………………

Heddiz
2022-10-27, 15:38

#54: Precis jag håller med - för jag var själv väldigt fast ett tag i en sån världsbild att allting har en början och ett slut- och var inte speciellt lycklig, men egentligen var det bara var en bild som var inlärd och pådyvlad mig från andra från när man var barn..

Inte förrän en NDU så ändrade sig allt för mig-förutom att jag nu är lycklig så ser jag hela världsbilden annorlunda och jag tror nu på att universium är evig, att allt är evigt, att vi är eviga (själarna är eviga ) 😊

• Albert Einstein
    .
    .
Annons:
JRSN
2022-10-27, 16:42

#55: Va härligt! Det känns som om många gamla föreställningar kommer upp till ytan nu, för att försvinna för gott. Så även med gamla mysterier, de framträder i nytt ljus och man inser mer än man gjorde förr. NDU's och även UKU's (Ut-ur-kroppen-upplevelser) får människan att vidga sitt perspektiv på ett påtagligt sett. Den fysiska kroppen är en otrolig tyngd som vi dagligen släpar runt på.

……………………………………

Syntium
2022-10-27, 17:41

#54, #55
Ja, så klart blir var och en salig på sin tro, jag säger bara att jag tycker det är svårt att förstå. Om universum är evigt så vill min hjärna ändå ha det till att måste ju börjat nånstans. För så är det ju med allting annat; det har börjat nånstans, det slutar nånstans, varför skulle vårt universum vara annorlunda.
Ni kan ha rätt för allt jag vet, jag förstår bara inte hur något kan ha alltid funnits.

JRSN
2022-10-27, 21:32

#57: Förstår vad du menar. Men personligen tycker jag 'ändligheten' (vad gäller Universum) är mycket svårare att få ett grepp om. Universum är medvetet, menar jag, och vet själv hur den egna existensen är beskaffad. Vi människor är osäkra men Universum har full koll på situationen (hur skulle det annars kunna existera).

……………………………………

Magi-cat
2022-11-13, 19:56

The idea that celestial objects exist within utterly immense cosmic structures is becoming inescapable.
JRSN
2022-11-13, 21:26

#59: Jag tror man kan förstå dilemmat om man tänker sig att gravitationen inte är homogen för alla dess strukturer. Jag har sedan länge en modell där gravitationen ses som vågfrekvenser av longitudinell natur. Men dessa vågfrekvenser delar in sig i olika 'storleksdimensioner'. Till exempel existerar på jordplanet ett frekvensband som ger upphov till det kända 'Camera Obscura-fenomenet', att ett hål i en skiva uppträder som en lins som böjer ljuset. Men på planet/sol-nivån är dessa vågor mycket större, med en långt mer utdragen våglängd. Tänker mig att de gravitationella vågfrekvenserna uppträder i sex olika storleksdimensioner (och i en sjunde ickemateriell variant).

Gravitationens gåta löst

……………………………………

L�ngt ifr�n en passiv naturkraft
Upp till toppen
Annons: