Annons:
Etiketterpersonlig-utvecklingfolktrostudier
Läst 145 ggr
Pyttelite
5/4/22, 10:52 PM

Folktro och levande örtkunskap : sommarkurs folkhögskola

Under fem dagar dyker vi djupt in i det folkloristiska perspektivet på växter och läkekonst. Vi bekantar oss med kloka gummor och kloka gubbar och deras tankevärld. Vi undersöker hur växter och sjukdomar ansetts vara kopplade till olika naturväsen. Vi tittar på hur sjukdomar och läkeprocesser har vävts in i mytologiska föreställningar. Kursen betonar växtkunskap i dåtid, men väver även in nutida kunskap.

Läs mer här :

https://www.biskopsarno.se/sommarkurser/folktro-och-levande-ortkunskap


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Under fem dagar dyker vi djupt in i det folkloristiska perspektivet på växter och läkekonst. Vi bekantar oss med kloka gummor och kloka gubbar och deras
Annons:
JRSN
5/4/22, 11:27 PM
#1

#0: Intressant kurs med kul vinkling av örter, läkekonst och naturväsen. Med ett brinnande intresse kan det vara ett alternativ för sommaren. För vanligt kursfolk är det kanske lite i dyraste laget. Spännande hur som helst!

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Pyttelite
5/5/22, 12:00 PM
#2

#1: Ja, tycker att det verkar intressant och skulle gärna gå den om jag hade tid.

När det gäller priset får man räkna med att det är helpension i 5 dagar men visst är det en stor summa pengar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


NiklasTyreso
5/25/22, 2:34 AM
#3

Janne har jag konsulterat och har en bok av oxå, duktig.

Kul med fokus på vår svenska tradition.

Mest magisk är nog gråbo (magmedicin pluss att den triggar drömmar och spökerier).

Blodrot är oxå väldigt bra magmedicin, bra för tandhälsa, men den skyddar oxå mot oknytt.

Besksöta är antiinflammatorisk (bättre än ipren) och skyddar mot trolldom. Tyvärr innehåller den lite solanin så man ska inte använda den längre än en månad, och sedan ta uppehåll.

Människan har i Svensk folktro flera olika former av livsande. Människans vård/vålnad kan lämna kroppen och göra anderesor.
Hugen och hågen har med känsla, motivation och tankemönster att göra.
En viss del av livsanden sitter i andlingen.
En annan del av livsanden sitter i blodet.

Blodet har använts i blodsmagi bl a för bjäror, trolldomsböcker och spiritusar.

Blir blodet orent får man sjukdom, då tappar man kraft, så åderlåyning och iglar används för att suga ut det onda i blodet.

Människan lever av det marken ger och på marken och vi kan bli sjuka om vi bosätter oss på fel plats eller förargar vättarna på en plats. Då kan krävas vissa offer.

Men vi kan även få hälsa från markens väsen ex genom att smörja stenar med skålgropar.

Ett annat sätt att bli botad var att bära en ältsten i ett snöre runt halsen. Blev man riktigt dålig kunde man skrapa av lite bitar av stenen och blandar med medicinen.
Botarstenar blir mer verksamma ju mer de används!

Det fanns en del trollkunniga som kunde förvända synen på folk så de inte hittade hem, eller kunde få tjuvar att tvingas lämna tillbaka det de stulit, ofta med magi kopplad till dödas benbitar och dödas andar.

Att göra salvor var en viktig del för folktrons botare, salvor som både botade hudbesvär och annan sjukdom, men även innehöll magiska beståndsdelar.

Idag tycker folk att hedendom och kristendom är motpoler, men så tänkte inte folk för 100 år sedan.
Folktroende på 1800-talet trodde både på kristendomen och på den hedniska folktron.

Vissa ramsor åkallade Oden eller Tor, andra Maria (från katolska tiden) men de flesta ramsor nämnde ex Moses, Jesus eller treenigheten.

Så var det det där med troll och stål, älvblåst, modstulenhet, riset, blodstämning (det fungerar) mm…

  • Redigerat 5/25/22, 2:43 AM av NiklasTyreso
JRSN
5/25/22, 2:28 PM
#4

#3: Utan att bli politisk så är vår svenska kultur i fara idag. Det tycks vara en 'trend' i vissa kretsar som framhåller det olämpliga i att premiera svenskhet i olika avseenden. Förhoppningsvis är detta en övergående fas som så småningom kommer ersättas av en återetablering av inhemska traditioner, en återuppbyggnad och en förnyelse av svenska sedvänjor.

Intressant med besksöta. Kanske kan så småningom produkter utvecklas som är renade från solaninet. Produkter från naturen är mycket mer värdefulla som ett komplement till läkemedelsindustrins, ofta biverkningsbelastade, medel. Andra smärtstillande växter som jag hört talas om är Gurkmeja, Mattram, Kattmynta, Echinacea, Nejlika och Ingefära (trolldomsbiten för dessa är jag osäker på).

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Pyttelite
5/25/22, 3:31 PM
#5

Helt OT finns det någon av er som är kunniga i läkemedelsväxter och tillverkning som kan tipsa följande tråd om lite tips och trix.

https://haxor.ifokus.se/discussion/1541227/salva-med-bjorktjara-tips


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


-Häxor.iFokus är den självklara mötesplatsen för alla som är intresserade av häxkonst, magi, gudinnor, medicinalörter, spådomskonst och mycket annat!
  • Redigerat 5/25/22, 3:32 PM av Pyttelite
[Thunder Storm]
5/29/22, 4:06 PM
#6

Det är inte ett dyrt pris för en sån kurs tycker jag med helpension, material med mera som tillkommer och det är glädjande att se hur det fortfarande lärs ut glömda kunskaper.

Vi har så mycket att lära av gamla kunskaper som fungerar och tänk så mycket vi kan göra för oss själva innan vi tar emot mediciner med biverkningar.

Har ett stort intresse i det här men ändå dålig kunskap tycker jag själv, nåja lite har jag väl fångat upp genom åren men det är så väldigt stort och så många örter och växter att hålla reda på och jag imponeras av personer som i inlägg #3 bara kan och vet, minns och håller reda på vad som är bra för vad och som kan dela med sig av sin kunskap👍🏻

Annons:
JRSN
5/29/22, 10:19 PM
#7

#6: Naturens apotek brukar man ju säga. Det är ovärderligt och fantastiskt att allt vi kan behöva finns i naturen. Syntetiska läkemedel är endast framtagna för patentets skull, som jag förstår det. Vi kan utan vidare ta av naturens överskott men bör inte skövla eller ta ut mer bara för profitens skull. Och syntetiska läkemedel handlar enbart om pengar. Jag vill tillbaka till det gamla sättet att bota sjukdomar, med utgångspunkten att dessa är uttryck för obalanser i kroppen (eller själen).

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[Thunder Storm]
5/30/22, 4:38 AM
#8

#7 Det är den önskan man har att kunna gå tillbaka till det naturliga men tragiskt nog har så mycket obalanser skapats i våran värld genom tiderna med utsläpp, konstgjorda material, skövling, krig, stress ja listan kan göras oändligt lång.

Just biten att vi tappat kontakten med naturens resurser begränsar oss och vet vi inte hur använda naturens läkemedel så finns inte annat val än att ta syntetiska läkemedel.

Bara en sån sak att vissa växter och örter kan vara rent giftiga om det inte är rätt dos eller om man använder det för lång tid så här är det glädjande att kurser anordnas för den som vill lära sig att använda det på rätt sätt.

Det verkar som fler och fler får upp ögonen för det naturliga inte enbart vad gäller läkemedel många verkar längta tillbaka till en naturligare livsstil som tex att odla eget, bo på landet och kunna vara nära natur och djur.

JRSN
5/30/22, 10:27 PM
#9

#8: Ja, vi behöver nog lära oss leva av naturen och nära den, vare sig vi vill eller inte. Det finns märkliga och osunda 'strömningar' hos de styrande som vill skapa konstlad matbrist och planlagda energikriser. Det här är en stressfaktor men man får försöka finna likasinnade och slå sig ner i mindre byar, bostadsområden.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Upp till toppen
Annons: